reklama

Klame banka ČSOB pri hypotékach pre mladých o 3% nižšom úroku?

Potreboval som peniaze na kúpu bytu. Rozhodol som sa pre hypotéku so štátnym príspevkom pre mladých. Banky tu sľubujú úroky nižšie o 3% p.a po dobu prých 5 rokov od začatia splácania úveru. Banka ČSOB nebola výnimkou. Kúpil som byt a pár mesiacov som pozoroval pohyby splátok na mojom účte. Niečo mi tu nesedelo. Sú úroky naozaj nižšie o 3% p.a? Napísal som zopár výpočtov a hybaj do banky. Odpoveď pracovníka ma zarazila: "Neviem Vám odpovedať, vyzerá že úroky naozaj nemáte nižšie o 3% p.a. Neviem ako sa to presne ráta. Keď však zistíte, dajte vedieť aj mne, zaujíma ma to."

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Článok sa bude venovať mojej konkrétnej hypotéke so štátnym príspevkom pre mladých (ďalej len ŠPM) ktorú splácam od leta 2011 banke ČSOB. Je možné, že realizácia ŠPM bude v iných bankách odlišná ako v banke ČSOB. V banke mi bolo povedané, že akonáhle spracujú moju žiadosť o ŠPM tak mi koncom každého mesiaca budú na účet vracať peniaze. Dokonca uvidím 2 platby. Jedna bude príspevok banky (vraj 1%) a druhá bude štátny príspevok pre mladých (vraj 2%).

Zopár faktov o mojej hypotéke:

  • hypotekárna banka: ČSOB

  • výška hypotéky: 49790 € (vtedajšie maximum pre štátny príspevok pre mladých)

  • splatnosť: 30 rokov

  • ročná úroková sadzba: 4,7%

  • sľubovaná úroková sadzba: vďaka ŠPM a príspevku banky nižšia o 3% (teda 4,7% - 3% = 1,7%)

  • fixácia: 5 rokov

  • mesačná splátka (bez ŠPM a príspevku banky): 258,23 €

  • príspevok banky: 29,06 €

  • príspevok štátu, teda ŠPM: 52,53 €

Štát a banka mi teda znižujú mesačné náklady na hypotéku o 29,06 + 52,53 = 81,59  po dobu piatich rokov od začiatku splácania hypotéky. Som vďačný za tieto peniaze a som si vedomý, že štát môže ľahko prijať zákon a znížiť príspevky pre mladých na nulu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V čom je problém?

Za 5 rokov (teda 60 mesiacov) bude situácia nasledovná:

  • zaplatím banke 60 * 258,23 € = 15 493,80 € z toho:

    • 4 266,52 € pôjde na splátky istiny
    • 11 227,26 € bude zaplatený úrok

  • dostanem 60 * 81,59 € = 4 895,40 € od banky a štátu ako príspevky na zníženie úrokov

  • celkovo na úrokoch zaplatím 6 331,86 € (11 227,26 - 4 895,40)

Avšak podľa predošlého článku by som nemal na úrokoch zaplatiť viac ako 49790 * 1,7% p.a. * 5 rokov = 4 232,15 . To je rozdiel 2 099,71 €! Dostávame spor a teda úroková sadzba nie je 1,7% p.a., ale je vyššia.V mojom konkrétnom prípade je v priemere za 5 rokov 2,65% p.a.!

Vložiť peniaze na termínovaný vklad alebo spraviť predčasnú splátku?

Ak dokážem porovnať úroky na mojej hypotéke s úrokmi termínovaných vkladov, potom sa dokážem ľahko rozhodnúť. Pri porovnávaní úrokov musím však brať do úvahy, že moja hypotéka má počas prvých 5 rokov reálny úrok 2,65% a nie sľubovaných 1,7%. Cítim sa byť oklamaný, lebo mám produkt ktorý sa dá veľmi ťažko porovnať s inými.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Klame banka ČSOB?

Na stránke banky ČSOB nájdeme informáciu o tom, že pri hypotékach pre mladých je úroková sadzba znížená o 3%. Všimnite si prosím, že sa vraví o úrokovej sadzbe a nie o niečom inom. Iné banky v sľuboch nezaostávajú a tiež sľubujú úrokovú sadzbu nižšiu o 3% (Napríklad Primabanka).

Sľuby bánk sa však nezhodujú s realitou.

O čom bude ďalší článok?

Ukážem akým spôsobom banka ČSOB ráta ŠPM. Zároveň poukážem na to, že súčasný spôsob výpočtu je v rozpore so Zákonom o Bankách.

Matúš Petruľák

Matúš Petruľák

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Syn, manžel, pracujúci človek, občan so záujmom o čísla a matematiku. Zoznam autorových rubrík:  Hypotéky

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu